Όταν οι νέοι κάνουν τη διαφορά

Φωτογραφία: Gustavo García Solares/ ActionAid 

Το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι κάτω των 30.[1] Όμως μόνο το 2,1% των βουλευτών στον κόσμο είναι κάτω των 30. [2] Οι στατιστικές δείχνουν ότι οι νέοι δεν συμμετέχουν στις εκλογές, στην Ελλάδα, στην Ευρώπη σε όλο τον κόσμο. Οι άνθρωποι που αποτελούν το μέλλον της ανθρωπότητας δεν έχουν πρόσβαση στα κέντρα εξουσίας, εκεί που λαμβάνονται οι αποφάσεις για τις ζωές όλων μας. Κι όμως, οι νέοι άνθρωποι ξανά και ξανά αποδεικνύουν την αξία τους. Αγωνίζονται για ένα κόσμο δικαιότερο για όλους. 

Τα θετικά παραδείγματα από όλο τον κόσμο είναι πολλά, όμως συχνά δεν αναγνωρίζονται. Η Μαλάλα που από μικρή ηλικία αγωνίζεται για το δικαίωμα των παιδιών και ιδιαίτερα των κοριτσιών στην εκπαίδευση, η Γκρέτα που μόλις στα 15 της ενέπνευσε ένα κίνημα για την προστασία του περιβάλλοντος από την κλιματική αλλαγή αποτελούν εξαιρέσεις. Οι αφανείς ήρωες είναι πολλοί και η ActionAid του συναντά καθημερινά στις περιοχές δράσης της. Είναι έφηβοι και νέοι που με τη στήριξη και την εκπαίδευση της διεθνούς οργάνωσης ανοίγουν τα φτερά τους και φέρνουν μικρές και μεγάλες αλλαγές στις περιοχές τους.  

Φωτογραφία:  ActionAid 

Στη Βραζιλία, νέες και νέοι διεκδίκησαν και πέτυχαν περισσότερη ασφάλεια για τις γυναίκες σε φτωχογειτονιά του Σάο Πάολο, με την εγκατάσταση φωτισμού στους δρόμους, ενώ νέοι στις αγροτικές περιοχές της χώρας παλεύουν για την προστασία των αυτοχθόνων πληθυσμών από την καταπάτηση της γης τους.   

Φωτογραφία:ActionAid

Στη Ζάμπια, ομάδα νέων διερεύνησε το κατά πόσο η κυβέρνηση εφαρμόζει το πρόγραμμα με το οποίο εξελέγη και δημοσιοποίησε τα αποτελέσματά τους στο Internet. Στην Γκάνα, ομάδες νέων ζητούν από τις αρχές καλύτερη διακυβέρνηση και περισσότερη διαφάνεια και λογοδοσία και στην Γκάμπια όλο και περισσότεροι νέοι ενημερώνονται μέσω του ραδιοφώνου για ζητήματα δημοκρατία κι έτσι όλο και περισσότεροι συμμετέχουν στα κοινά κι ενδιαφέρονται για τις εκλογές.

Φωτογραφία: Tala Al Shakhanbeh/ ActionAid

Στην Ιορδανία νέες και νέοι κινητοποίησαν συνομήλικούς τους στο Amman, στη Zarqa και το Karak με στόχο να αλλάξουν την αρνητική στάση των μεγαλύτερων στη συμμετοχή των νέων στα κοινά. Χρησιμοποίησαν το θέατρο, βίντεο, δημόσιες ομιλίες, debates και τα social media για να εισακουστούν. Απευθύνθηκαν στην κυβέρνηση, σε τοπικές οργανώσεις και ιδρύματα ώστε να δυναμώσουν τη φωνή τους και η γνώμη τους να ακούγεται. Έγιναν, επίσης, εκλογικοί παρατηρητές στις εκλογές του 2016 για να εξασφαλίσουν τη δίκαιη διεξαγωγή τους. 

Φωτογραφία:Burton Kamowa/ActionAid

Στο Μαλάουι, μια ιδιαίτερα πατριαρχική κοινωνία, νεαρές γυναίκες και κορίτσια απαίτησαν ισότητα από τους αρχηγούς των περιοχών Sinjiliheni και Chirambo. Ζήτησαν να μπορούν κι εκείνες να παίρνουν μέρος στη λήψη αποφάσεων και να έχουν ηγετικές θέσεις. Ορισμένοι από τους αρχηγούς αναγνώρισαν ότι τα ζητήματα ήταν σημαντικά και ότι άνδρες και γυναίκες θα πρέπει να έχουν τα ίδια δικαιώματα. 

Φωτογραφία: Bahadur Sadaya

Στο Νεπάλ, παιδιά έκαναν γραπτά παράπονα για την έλλειψη εκπαιδευτικών στο σχολείο τους, γεγονός που οδήγησε στην κάλυψη των κενών. Επίσης, νέοι κινητοποιούνται για να διεκδικήσουν δίκαιη φορολογία ώστε το κράτος να μπορεί να καλύψει τις βασικές ανάγκες όλων. Ενώ στη Σομάλιλαντ (αυτόνομη περιοχή της Σομαλίας), μαθητές κινητοποιήθηκαν κατά της κλειτοριδεκτομής, σε μια περιοχή που έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά της απάνθρωπης αυτής πρακτικής στον κόσμο. 

Φωτογραφία:Md. Shah Mohibullah Moheb/ ActionAid

Τέλος στο Μπανγκλαντές, νέοι και νέες απαιτούν προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών στις περιοχές τους. Σταματούν παιδικούς γάμους, ζητούν περισσότερα σχολεία και τα παιδιά να μένουν στο σχολείο αντί να δουλεύουν. Απαιτούν, επίσης, δίκαιη φορολογία ώστε το κράτος να μπορεί να προστατεύει τα δικαιώματα όλων των παιδιών. 

Οι νέοι πετυχαίνουν πολλά για τις κοινωνίες τους. Εξάλλου, όπως λέει και το ρητό «αν νομίζεις ότι είσαι πολύ μικρός να κάνεις τη διαφορά, προσπάθησε να κοιμηθείς το βράδυ με ένα κουνούπι στο δωμάτιο.»  

[1] https://blog.euromonitor.com/special-report-the-worlds-youngest-populations/

[2] http://archive.ipu.org/pdf/publications/youthrep-e.pdf