Blog : ActionAid Blog Blog : ActionAid Blog
Blog
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Μαθήματα μάσκας

Παρασκευή Οκτωβρίου 2, 2020 - 11:16, by Παναγιώτα Σουρίδη, Φιλόλογος στο 3ο γυμνάσιο Αργυρούπολης, συμμετέχει στα προγράμματα της ActionAid
Main Image

Στα πρωτόγνωρα δεδομένα που αντιμετωπίζουμε, έχουμε όλοι αντιληφθεί ότι η χρήση της μάσκας μειώνει αισθητά τη μεταφορά σταγονιδίων και μας προστατεύει από μεταδοτικά νοσήματα μέσω του αναπνευστικού. Αν μάλιστα αναλογιστούμε το γεγονός ότι ο COVID-19 είναι ακόμη μη διαχειρίσιμος και η διάρκεια της πανδημίας άγνωστη, κατανοούμε ότι τόσο η τήρηση των αποστάσεων όσο και η χρήση της μάσκας μπορούν με γεωμετρικό ρυθμό να μειώσουν τη διασπορά και τις συνέπειες του συγκεκριμένου ιού.

Αναμφίβολα στο χώρο του σχολείου η χρήση της μάσκας δημιουργεί ποικίλα συναισθήματα τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς. Η κρισιμότητα της κατάστασης ζητά νηφαλιότητα και οι δυτικές κοινωνίες δεν είναι συνηθισμένες σε αισθήματα ανασφάλειας. Η εκπαίδευση στη διαδικασία και τη λειτουργία της νέας αυτής πρακτικής είναι ο μόνος τρόπος για να αποκτήσουν όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας γνώση, εγρήγορση και συνέπεια ώστε η μάσκα να γίνει μια ρουτίνα, ικανή να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο μολύνσεων. Από την άλλη πλευρά δεν πρέπει να παραγνωριστούν οι ειδικές ανάγκες και η εξατομίκευση των περιπτώσεων, δεδομένου ότι το σχολείο οφείλει να σέβεται και να αναγνωρίζει το πρόσωπο πίσω από τη μάσκα. Ο επαναπροσδιορισμός της σχολικής ζωής είναι επομένως προτεραιότητα και η συμβολή του κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας πολύτιμη.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι στην ιστορία του ανθρώπου η επιτυχία για την πρόοδο και τη μάθηση δεν αποκλείει τις δυσμενείς συνθήκες. Η εκπαίδευση στην προσαρμογή, η υπομονή και η επιμονή μας με απώτερο στόχο την υγεία, την ασφάλεια και το όραμα στο μέλλον μπορεί να προσφέρει δεξιότητες ζωής, ιδιαίτερα σημαντικές στον ταχύτατα μεταβαλλόμενο κόσμο μας.  

Παρατηρώντας τη μάσκα στο πρόσωπο των παιδιών και των συναδέλφων μου, μετά τις πρώτες ημέρες αμηχανίας δεν βλέπω πια κάτι άγνωστο. Έμαθα να συνθέτω το όλον, να αναγνωρίζω την ποικιλομορφία, να επενδύω στο βλέμμα. Ο άνθρωπος είναι και πάλι μπροστά από τη μάσκα.

 

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ποιο είναι το σχολείο που θέλουμε;

Τρίτη Ιουλίου 14, 2020 - 12:00, by Δήμητρα Ντιρογιάννη - Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων ActionAid
Main Image

Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε νέα ωρολόγια προγράμματα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα οποία καταργούν τα καλλιτεχνικά μαθήματα και οδηγούν προς πλήρη εξαφάνιση τις κοινωνικές επιστήμες στο λύκειο. Ανάμεσα στα μαθήματα που καταργούνται είναι το ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, που είναι εξεταζόμενα στις πανελλαδικές για τις Σχολές Αρχιτεκτονικής, Εφαρμοσμένων και Καλών Τεχνών. Η αντισυνταγματική κατάργησή τους αποκλείει τις μαθήτριες και τους μαθητές που επιθυμούν να μπουν στις σχολές αυτές, αλλά δεν μπορούν να αντέξουν το οικονομικό κόστος των φροντιστηρίων, εντείνοντας έτσι ακόμα περισσότερο τις ανισότητες στην εκπαίδευση. Ο λόγος; Η επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου είναι ότι η συμμετοχή των μαθητών ήταν μικρή. Δεν υπήρχε «ζήτηση».

Αντίστοιχα στις κοινωνικές επιστήμες, καταργούνται μαθήματα και σε άλλα μειώνονται ώρες. Η κοινωνιολογία που είναι εξεταζόμενο μάθημα  για τις πανελλαδικές, αντικαθίσταται από τα λατινικά. Το καινοτόμο μάθημα γενικής παιδείας «Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία», που είχε αρχίσει μόλις να διδάσκεται την σχολική χρονιά 2018-2019, καταργείται κι ας ήταν ένα από τα πιο ουσιαστικά μαθήματα με αυθεντικά κείμενα γύρω από έννοιες όπως φτώχεια, ανισότητα, κοινωνικά κινήματα και δικαιώματα. Καταργείται και η ερευνητική εργασία, που έδινε χώρο για ομαδικές ερευνητικές δραστηριότητες και άφηνε λίγο χρόνο στα παιδιά για ανάπτυξη προβληματισμού γύρω από κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Μάλλον δεν χωρούν πια στην «ατζέντα» του σχολείου τέτοιου είδους μαθήματα.

Τι απομένει λοιπόν στο νέο λύκειο; Η κλασσική παιδεία και οι θετικές επιστήμες, έμφαση δηλαδή αποκλειστικά στη γλωσσική και λογικομαθηματική ανάπτυξη, σε αντίθεση με τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες που υποστηρίζουν τις πολλαπλές διαστάσεις της νοημοσύνης [1]. Οι καινούργιες αποφάσεις συντηρούν ένα λύκειο αυστηρά προσανατολισμένο στις εξετάσεις και τον ανταγωνισμό, που εξοντώνει τα παιδιά και καταπνίγει κάθε προσπάθεια να αναδειχθούν και να ανθίσουν οι πλούσιες δημιουργικές δυνάμεις τους.

Με περισσότερα από 20 χρόνια δράσης και συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων, τους μαθητές και τις μαθήτριες, στην ActionAid γνωρίζουμε πως όλες οι τέχνες ενισχύουν την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα, αλλά μπορούν επίσης να παίξουν καθοριστικό ρόλο στην αποτροπή βίας και ρατσισμού μέσα στα σχολεία. Επίσης, πιστεύουμε ότιη κρίσιμη ηλικία των 16-18 ετών, όπου οι νέοι και οι νέες βρίσκουν τον εαυτό τους, είναι η πιο κατάλληλη γιανα προβληματιστούν και να συζητήσουν όσο συμβαίνουν γύρω τους και να διερευνήσουν τη δική τους θέση στην κοινωνία. Εξάλλου, σε αυτή την ηλικία είναι που καλούνται για πρώτη φορά να ασκήσουν το δημοκρατικό τους δικαίωμα και να έρθουν πιο κοντά στην ταυτότητα του ενεργού πολίτη. Είναι επίσης η ηλικία που έχουν περισσότερο ανάγκη ερεθίσματα για διάλογο και ευκαιρίες για ελεύθερη δημιουργική έκφραση και δράση.

Εμείς πιστεύουμε ότι η καλλιτεχνική παιδεία και οι κοινωνικές επιστήμες θα πρέπει να συνδιαλέγονται ισότιμα και αρμονικάμε τους υπόλοιπους γνωστικούς τομείς σε όλες τις βαθμίδες, ώστε το σχολείο να αποτελέσει πεδίο ολόπλευρης γνωστικής, ψυχικής και πνευματικής ανάπτυξης των μελλοντικών πολιτών.

Πώς φανταζόμαστε ότι θα εξελιχθεί και θα αλλάξει η κοινωνία μας και ο κόσμος, εάν το σχολείο δεν ξυπνήσει την «ανησυχία» στα παιδιά και το ενδιαφέρον για μάθηση και δεν τους ανοίξει τον δρόμο να σκέφτονται με ευαισθησία και να δρουν δημιουργικά με γνώση και ευθύνη;

 

Photo Credits: ActionAid

 

______________________________________________________________________

[1]Frames of Mind, Multiple Intelligences H. Gardner, 1993

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κάνοντας μάθημα σε αχαρτογράφητα νερά

Πέμπτη Ιουλίου 2, 2020 - 12:36, by Ελένη Λουμάκη - Δασκάλα Ενισχυτικής Διδασκαλίας στο Επίκεντρο
Main Image

 Άλλη μία σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της, η δεύτερη για μένα ως δασκάλα ενισχυτικής διδασκαλίας στο Επίκεντρο, και όπως είναι φυσικό κι επόμενο, με έχουν κατακλύσει σκέψεις και συναισθήματα. Ήταν αδιαμφισβήτητα μία χρονιά ιδιαίτερη... 

Τον Μάρτιο βρεθήκαμε όλοι, με διαφορετικό τρόπο, σε αχαρτογράφητα νερά. Η εκπαιδευτική κοινότητα, με το κλείσιμο των σχολείων λόγω Covid-19, καλείται να ανταποκριθεί ξαφνικά στην ανάγκη για εξ αποστάσεως διδασκαλία. Μέσα σε αυτήν κι εγώ. Η ανασφάλεια που αισθάνομαι στην αρχή για το άγνωστο μετατρέπεται σε κινητήρια δύναμη, για να τροποποιήσω τη δομή των μαθημάτων και να ανακαλύψω ψηφιακά εργαλεία τα οποία θα υποστηρίξουν και θα εμπλουτίσουν την εξ αποστάσεως μάθηση. Ξεκινάμε, λοιπόν, με τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού και για τρεις μήνες κάνουμε επαναλήψεις και προχωράμε στην ύλη λύνοντας online ασκήσεις, παίζοντας παιχνίδια και απαντώντας σε διαδραστικά κουίζ. Η εξοικείωση των μαθητών με τα ψηφιακές τεχνολογίες γίνεται με ταχείς ρυθμούς. Κι ο χρόνος, όμως, περνάει εξαιρετικά γρήγορα… Έχουμε φτάσει ήδη στα μέσα Ιουνίου και το τέλος της σχολικής χρονιάς πλησιάζει... Όλοι θέλουμε να βρεθούμε και πάλι από κοντά και να αποχαιρετιστούμε πριν τις καλοκαιρινές διακοπές.

Ιδιαίτερα ξεχωριστό ήταν το ραντεβού που δώσαμε με το τμήμα της Ε’ τάξης στον πράσινο λόφο Ιππείου Κολωνού. Οι μαθητές καταφτάνουν ενθουσιασμένοι που θα ξαναδούν τους φίλους τους και ξεκινάμε τη συνάντησή μας συζητώντας για ό,τι θετικό βιώσαμε σε αυτήν την πρωτόγνωρη κατάσταση. Όλοι χάρηκαν πολύπου είχαν την ευκαιρία να περάσουν ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά τους και να ασχοληθούν με τα χόμπι τους, κάποιοι έμαθαν να μαγειρεύουν και ένας έπαιζε συνεχώς κυνηγητό με τον σκύλο του!

Μετά τη συζήτηση ακολουθεί μία δραστηριότητα. Τα παιδιά καλούνται να σκεφτούν και να γράψουν κάτι θετικό για κάθε συμμαθητή τους σε ένα χαρτί που βρίσκεται κολλημένο στην πλάτη τους. Αγόρια και κορίτσια αποτυπώνουν στο χαρτί όμορφες σκέψεις και εικόνες για τους συμμαθητές τους και η ατμόσφαιρα ζωντανεύει ακόμα περισσότερο! Σημαντικό, όμως, δεν είναι μόνο να μπορούμε να διακρίνουμε θετικά χαρακτηριστικά στους άλλους, αλλά και στον ίδιο μας τον εαυτό. Η δραστηριότητα μας έκλεισε, λοιπόν, με τα παιδιά να προσπαθούν να μαντέψουν τι έγραψαν οι συμμαθητές τους γι’ αυτούς. Το ποσοστό επιτυχίας ήταν εξαιρετικά υψηλό!

Κάνοντας μάθημα σε αχαρτογράφητα νερά - Εσωτερική

«Η τελευταία συνάντηση των παιδιών στον λόφο του Κολωνού»

Ο ήλιος πέφτει, η συνάντησή μας έχει τελειώσει κι έχουμε αποχαιρετιστεί σε ένα πολύ ευχάριστο και συγκινητικό κλίμα… Σκέφτομαι τη χρονιά που πέρασε συνειδητοποιώντας ότι το πιο ουσιώδες σε αυτήν δεν ήταν το τι μάθαμε ή τι καινούριες δεξιότητες αποκτήσαμε, αλλά το ότι καταφέραμε, έστω κι από απόσταση, να επικοινωνούμε, να γελάμε και να δενόμαστε σαν ομάδα…

 

Photo Credits: ActionAid

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Migrated: Απέναντι στην εκπαίδευση είμαστε όλοι ίσοι

Τρίτη Ιουνίου 16, 2020 - 11:15, by Αγγελίνα Τσακίρη - Public Awareness Projects Officer
Main Image

Ποια είναι η πρόσβαση των προσφύγων και μεταναστών στην εκπαίδευση στην Ελλάδα και πώς μπορεί να βελτιωθεί;

Μπορεί να ακούγεται κλισέ, όμως η εκπαίδευση είναι ένα αγαθό που θα έπρεπε να παρέχεται σε όλους ανεξαιρέτως. Σε α